International journal
ISSN 2311-0759 (Online)
ISSN 2311-0740 (Print)


социальные медиа

Этические оценки как способ формирования образа России в жанре телеграм-сообщений (на примере украинских телеграм-каналов)

Статья посвящена анализу лингвокогнитивных механизмов реализации этической оценки в жанре телеграм-сообщений. Материалом для исследования послужили этические оценки в сообщениях украинских телеграм-каналов при построении образа России. В корпус включались каналы, занимающие ведущие позиции в рейтинге TGStat по количеству подписчиков и цитирований в тематических группах «СМИ» и «Политика».

Media format vs genre in social media

The article examines the correlation between the media format in social media (for example, messages on a social network or instant messenger) and the genre as a typical communicative practice of using this format for certain pragmatic tasks. The theoretical ideas of the article are illustrated by the results of observation of social media messages collected using big data technology to study the image of the city of Arkhangelsk.

The construction of genre typology of the social media

This article focuses on the development of a new trend in the digital genre theory of the computer-mediated communication (CMC). It is an extension of the offline genres theory but appled to the communicative space of the world wide web. The task of of defining criteria for the speech genres in the communicative space of the Internet is extremely complex and many-fold.. As a result we observe a diversity of classifications of the newcommunicative environment which arise under the influence of social media.