International journal
ISSN 2311-0759 (Online)
ISSN 2311-0740 (Print)


публицистика

Стереотипы в позднем творчестве А.И. Куприна (на материале публицистики 1920-х-1930-х гг.)

Стереотипы и мировоззренческие установки тесно связаны друг с другом и формируют поведение человека, определяют не только личное отношение автора к действительности, но и влияют на восприятие читателем объективной реальности. Для публицистики характерно использование стереотипов. Стереотипы упрощают восприятие действительности. Однако излишняя стереотипизация лишает авторский текст стилистического своеобразия, что приводит к устареванию писательского дарования. В основе работы рассматривается публицистика А.И. Куприна периода эмиграции.

Poetics of human interaction in K. D. Ushinsky’s essay “A Travel to Volhov”

Publicistics in all variety of its genres is traditionally perceived as a shaky boundary between the fictional imaginative interaction and interaction lit by the worldly life experience of the author / narrator and equipped by factual authenticity. In this connection it seems worthwhile to introduce into genre studies most meaningful fictional and publicistic publications of different (including really distant from us) cultural-historical periods, where one can find abundant data which will help us understand poetics of human interaction.