International journal
ISSN 2311-0759 (Online)
ISSN 2311-0740 (Print)


освоение языка

Структурные особенности нарративов двуязычных детей в республике Кыргызтан

Статья посвящена русскоязычным нарративам, порожденным детьми-билингвами 4–6 лет, проживающими в Кыгрызтане и говорящими на русском и киргизском языках. Дети растут в ситуации «смешанного билингвизма»; русский язык является для них доминантным. Нарративы собирались при помощи инструмента MAIN (ТОН), включающего несколько наборов рисунков для создания рассказов / пересказов, стандартные тексты для пересказов и таблицы оценивания речевых навыков. В статье рассматриваются особенности макро- и микроструктуры нарративов.

Referential features of narrative genres in the process of language acquisition

The paper regards the process of the development of several features of the narrative speech genre in the discourse field of Russian culture while learning Russian as a second language. Referentiality in general linguistic sense is an area concerning naming of objects and characters by language means. In this paper we analyse the problems of the referential choice (what factors influence the speaker’s choice of a referential expression) and anaphora resolution (how the listener/reader binds an anaphoric pronoun to a coreferential noun phrase).