International journal
ISSN 2311-0759 (Online)
ISSN 2311-0740 (Print)


интенция

Жанровая специфика книги В.В. Вересаева «Пушкин в жизни»

Статья посвящена рассмотрению жанровых признаков книги В.В. Вересаева «Пушкин в жизни». В ходе исследования выявлено, что основной интенцией данного текста является информирование о личности Пушкина посредством прямого указания фактов и мнений. Для реализации данной интенции В.В. Вересаев использует технику коллажа, выстраивая письменные высказывания очевидцев в хронологическом порядке, формирующем сюжетную линию. Подбором цитат В.В. Вересаев выстраивает собственную концепцию личности Пушкина.

Речевые акты похвалы и одобрения гомогенного и гетерогенного характера

В статье рассматриваются речевые акты похвалы и ободрения в рамках педагогического дискурса американской и русскоязычной культуры, анализируются конкретные педагогические ситуации их использования с учетом перлокутивного эффекта, иллокутивной функции и дополнительных интенций, даются определения анализируемых речевых жанров, выявляются отличительные черты, характеристики и специфика функционирования в англоязычном и русскоязычном педагогических дискурсах.

The pragmalinguistic analysis of legislative genre (based on texts of german laws)

As a rule, legal genres are subdivided into three large thematic groups: “Legislation” (laws, regulations, instructions, acts, orders), “Case law” (judicial decisions, appeals, protocols, court orders and court inquiries), “Official documentation” (official correspondence, reports, contracts). This research focuses on the pragmalinguistic and linguo-stylistic analysis of German legislative texts. The authors describe the characteristics of legislative genres and single out their general and special language functions.

Insincere speech acts and insincere speech genres

This article is devoted to justification of insincere speech genres. Speech genre is understood to be a form of utterance through which a speech act is being realized.

Speech acts of aggressive character In the pedagogical discourse

The negative-evaluative speech acts of aggressive nature, operating in the Russian pedagogical discourse are studied in this paper. The Kazakhstan secondary schools teachers’ oral speeches in the lessons framework are chosen as the research material.